میراثفرهنگی ملموس شامل آن دسته آثار تاریخی، فرهنگی و هنری است که بهصورت فیزیکی قابللمس بوده و موجودیت خارجی دارند. براساس تعریف کنوانسیون میراث جهانی یونسکو، این میراث در دو گروه منقول و غیرمنقول، به سه دسته محوطهها، بناها و آثار تقسیمبندی میشوند و به دلیل موجودیت عینی و فیزیکی همواره موردتوجه و از مخاطبان بیشتری برخوردار میباشد.
میراثفرهنگی ناملموس (معنوی) آثاری را شامل میشود که جنبه معنوی تاریخ، فرهنگ و هنر یک قوم، منطقه جغرافیایی یا دورهای از تاریخ را در بر میگیرد. این شاخه از میراث در عین قرابت با زندگی روزمره چنانکه باید موردتوجه قرار نگرفتهاست. تاریخ شفاهی، سنتها، آدابورسوم و روشها، باورهای زیباییشناسانه و معنوی، شیوه تولید و بیان هنری، زبان و بسیاری موارد دیگر از جنبههای مهم میراث ناملموس به شمار میآیند.
گردشگری فرهنگی به مصرف محصولات فرهنگی مادی و معنوی جوامع گذشته محدود نیست و طیف گستردهای از نشانههای فرهنگی معاصر را نیز در بر میگیرد. بههمین دلیل میتوان گفت گردشگری فرهنگی بخشی از صنعت گردشگری است که تمرکز آن بر دستاوردهای مادی و معنوی میراث و فرهنگ گذشتگان و دوران معاصر (تولیدات فرهنگی معاصر مانند مجسمه، نقاشی، فیلم و مانند آن) میباشد.
گستردگی مفاهیم این حوزه سبب شده تا گردشگری فرهنگی به انواع مختلفی تقسیمبندی شود که شامل گردشگری میراث (مواریث ملموس و ناملموس)، گردشگری هنری (صنایعدستی، موسیقی، تئاتر و مانند آن) ، گردشگری خلاق (گردشگری تجربهمحور و مبتنی بر تعامل و مشارکت میان گردشگران و ساکنان مقصد)، گردشگری شهری (تعامل دیداری با میراث و هنر شهرهای تاریخی و فرهنگی، مجموعههای بزرگ فراغتی- سرگرمی، محلات جدید خلاق و رویدادهای فرهنگی- هنری)، گردشگری روستایی (گردشگری در مناطق برونشهری و روستاها با هدف بازدید از جاذبههای زیستمحیطی و کشاورزی، خوراک و نوشیدنی بومی و چشماندازهای فرهنگی مناطق یادشده)، گردشگری قومی یا بومی (اقامت در خانههای روستاییان و برقراری ارتباط جهت توسعه تعاملات فرهنگی با هدف احیای سنن و افزایش غرور فرهنگی اقوام و کاهش آسیبهای زیستمحیطی، اجتماعی و فرهنگی)، گردشگری فرهنگی عامهپسند یا معاصر (انجام فعالیتهای عمومی مانند ورزش، کوهنوردی، تماشای فیلم و تئاتر، بازدید از فروشگاههای بزرگ و مانند آن) میباشد.
موزه یا آثارخانه مکانی فیزیکی است که در آن مجموعهای از آثار باستانی، صنعتی و اشیاء با ارزش تاریخی، فرهنگی یا هنری به نمایش گذاشته میشود. نخستین موزه در ایران پس از سفر ناصرالدین شاه قاجار از اروپا راهاندازی شد. توسعه فرهنگ، هنر و کشفیات تاریخی و باستانشناسی چند دهه اخیر بر تنوع و موضوعات موزهها افزوده است. از مهمترین موزههای جدید که مبتنی بر تغییرات اجتماعی و نیاز عمومی شکل گرفتهاند میتوان به موزه آب، موزه هنرهای زشت و موزه مرگ اشاره کرد. سایتموزهها، موزه میراث روستایی و موزه منطقهای از انواع شاخص موزهها هستند که در ادامه به اختصار تشریح میشوند:
سایت موزه : سایتموزهها یا موزههای فضای آزاد به معرفی یافتهها و دادههای باستانشناسی در فضای کاوش اختصاص دارند. ایجاد سایتموزهها غالبا پس از دستیابی کاوشهای باستانشناسی به نتایج مطلوب و کشف آثار غیرمنقول که امکان انتقال به موزهها را ندارند، با تجهیز مکان کاوش برای بازدید عمومی انجام میشود. مجموعه تختجمشید و محوطه تاریخی هگمتانه از نمونههای شاخص سایتموزههای ایرانی میباشند.
موزههای روستایی :
در این نوع از موزهها جاذبههای زیست روستایی، شیوه معیشت، اشیا و آثار هنری و کاربردی مرتبط با زندگی روستایی، غذاهای محلی، بازی،
موسیقی بومی و مانند آن به گردشگران معرفی میشود.
موزههای روستایی از مصادیق توسعه گردشگری روستاها به شمار میآیند که در آنها
حراست از مواریث و پیشینه زیستی، فرهنگی و تاریخی اقوام و انتقال آن به نسلهای آینده محقق میشود.
موزه منطقهای :
موزههای منطقهای یا محلی، به معرفی تمامی جنبههای طبیعی، تاریخی و هنری یک استان یا منطقه میپردازند. به بیان ساده
موزههای منطقهای راوی فرهنگ یک منطقه و یا یک محله خاص هستند و تنها آثار و اشیای تاریخی همان منطقه را به نمایش میگذارند.
کارکرد موزههای منطقهای بهطور خاص معرفی فرهنگ، میراث، ویژگیهای بومی و اقلیمی ساکنان یک منطقه، بازتاب سنن و روح جامعه
و برقراری ارتباط جامعه محلی- منطقهای با جهان بیرون در جهت رونق و توسعه گردشگری و اقتصاد وابسته به آن است.
نمونههای شاخص موزههای منطقهای را میتوان در اروپای غربی یا شرقی، هند، مکزیک، شیلی و کانادا مشاهده کرد.